ילדים רוכבים על אופניים PDF הדפסה דואל

רכיבה בטוחהמאת: דר' יעקב שכטר – מנהל מחלקת ילדים, בי"ח לניאדו

מדי שנה נהרגים בישראל כתוצאה מתאונות אופניים, בממוצע כ- 6 ילדים. מאות ילדים נפצעים. חבישת קסדה עשויה להציל חיים ולמנוע פגיעה.

 

ילדים רבים רוכבים על אופניים. מספרם עולה בסופי השבוע ובתקופת החופשות והחגים. פגיעות הראש מהוות את הפגיעה השכיחה ביותר והקשה ביותר עד כדי מוות. התערבות מערכת החינוך בהדרכה לחשיבות חבישת קסדות, הינה משמעותית מאוד ועשויה למנוע פגיעות. חבישת קסדה הינה האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש ומוח, ולמניעת התמותה  מתאונות אופניים. בכל המחקרים שנסקרו על ידי Karkhaneh and Kalenga, נמצאה עלייה משמעותית בשיעור חבישת הקסדות, בעקבות חקיקת חוק המחייב זאת, כפי  שנעשה בישראל. במחקר אחר – Logan et al (1998)  נמצא כי שיעור התלמידים המאמינים בנחיצות הקסדה גבוה פי שניים וחצי ויותר, משיעור הילדים החושבים שהילדים האחרים יקבלו בהבנה את חבישת הקסדה בקרב חבריהם. כלומר, המחסום העיקרי בקרב הילדים הוא לחץ חברתי. לעומת זאת, לרכיבה עם מבוגר השפעה חיובית, והילדים נוטים לחבוש קסדות בנוכחות הוריהם, יותר מאשר בנוכחות בחברת ילדים אחרים בלבד.

במחקר, שנערך בקרב בני נוער בארה"ב, נמצא כי הפחד מפני התערבות המשטרה וקבלת  קנס משפיע רק על 15% מהילדים, לעומת תחושת בטיחות בדרכים, שצוינה ע"י כ- 45% מהילדים כגורם העיקרי המעלה מוטיבציה לחבישת קסדה.

מכאן, שעלייה בשיעור חבישת קסדות ע"י  ילדים ובני נוער תושג בעיקר ע"י  שינוי נורמות חברתיות, באמצעות חינוך, הסברה ומתן דוגמא אישית.

טווח הגילאים  העיקרי לפגיעות בתאונות אופניים נע בין  7-14 שנים. בגילאים אלה, ניתן להפעיל מערך הדרכה, הסברה ואכיפה. רוב הילדים נפגעים בתאונות אופניים ללא מעורבות כלי רכב נוסף, כאשר אחוז הנפגעים בתאונות אופניים בהן היה מעורב כלי רכב נוסף, עולה עם הגיל ומגיע לשיא בגילאי 11-10 .

רובם המכריע של  הילדים שאושפזו עקב פגיעות בתאונות אופניים נפגע ברחוב או בכביש, ומיעוטו באזור הבית. מרבית  המאושפזים הם בנים. בסקר תצפיות שבוצע בארץ בחודשים נובמבר- דצמבר 2006, בפריסה ארצית של 19 יישובים, נמצא שרק רבע  מכלל הילדים שרכבו על אופניים, חבשו קסדות. אחוז הילדים שאינם חובשים קסדות עולה עם הגיל. השימוש בקסדות במתחם סגור, כמו פארק או גן ציבורי, גבוה יותר. לעומת זאת, אחוז הילדים החובשים קסדות כאשר הם נמצאים בלוויית מבוגר גבוה פי 1.5, לעומת כל מדגם אחר שנערך על ידי צוות המחקר מקנדה Dr. Hagel and Dr. Rowe.

לכן,  הגברת הפעילות של תוכניות להתערבות ולחינוך לחבישת קסדות, הינה משמעותית מאוד,  במיוחד במגזר הדתי. העובדה שבמרבית הפגיעות של ילדים כרוכבי אופניים לא היה מעורב רכב נוסף, מעידה יותר מכל כי הסיכוי לפגיעה של ילדים, קשור, קודם כל, לעצם הרכיבה על האופניים, ופחות להתנגשות ברכב.

חשוב  לעודד מבוגרים ללוות את הילדים בזמן הרכיבה, ולשמש להם דוגמא לחבישת קסדה.

רצוי לעודד את הילדים לרכוב במתחמים סגורים ומוגנים, או בשבילים המיועדים לרכיבה על אופניים. בפיתוח ובהטמעת הערך של חבישת הקסדה בהפעלת דרכי פעולה אלה ניתן יהיה להציל חיי ילדים רבים.

הקריאה לציבור היא לא לסמוך רק על החוק כגורם עיקרי, אלא לפעול בכל הדרכים להביא לרכיבה בטוחה של ילדים על אופניים.

 

(*)עיקרי הסקירה מבוססים על דו"ח סקר תצפיות ארצי של ארגון בטרם והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים משנת 2007 .