PDF הדפסה דואל

מדוע אנו משמינים בחורף ומה ניתן לעשות בנידון ?
מאת: הילה בועז - מנהלת השרות לדיאטה

 

תופעת ההשמנה בחורף היא תופעה  פיזיולוגית ידועה .

האם זה בגלל שאנחנו אוכלים יותר ? האם "שורפים" פחות קלוריות ? האם הקור/החושך משפיעים ?

ישנם כמה גורמים:השמנה בחורף

  1. אור השמש - לאור השמש תפקיד חשוב בשמירה על מצב רוחנו  הטוב . כאשר אנו מבלים חלק ניכר משעות הערות בחושך, רמת הסרוטונין במח יורדת  ואנו מרגישים ,חוסר שקט,עצבנות קלה ורעב .
  2. טמפרטורה - לטמפרטורה בחוץ יש השפעה על תאבוננו. גופנו שומר על טמפרטורת גוף קבועה. לכן ככל שהירידה בטמפרטורה חדה יותר - מתבצע מאמץ פיזיולוגי גדול יותר של הגוף. מנגנון הויסות של גופינו עובד בצורה כזו שככל שההוצאה האנרגטית גדולה יותר, תאבוננו גדל. לכן ככל שקר יותר התיאבון גדל יותר.
  3. לילות ארוכים – הלילות הארוכים והקרים מורידות את החשק לצאת לפעילות גופנית כלשהי. בשהייה הארוכה בבית אנו מוצאים את עצמינו, יותר מידי פעמים, בדרך למקרר.

 

מה עושים ?  

  1. נצלו  את קרני השמש המחממות וצאו לסידורים ברגל. אמבטיית שמש חמימה היא מקור לויטמין D,  החשוב לבריאות העצם .
  2. הרבו באכילת מזונות מחממים בעלי צפיפות קלורית גבוהה (דלי אנרגיה ועשירים בויטמינים ומינרלים ).מרקים על בסיס ירקות או  מרקי קרם ירקות  הם פיתרון מצוין לצורך שלנו להתחמם. הם מספקים לנו ארוחה מזינה המאפשרת לגוף את מתן המשוב לשובע ולרגיעה.
    ירקות מבושלים או אפויים מהווים אלטרנטיבה מצוינת לסלט הירקות  .
  3. מומלץ לתגבר את הבישולים בתבלינים מחממים העוזרים לחמם את הגוף  כמו :קינמון, , זנגוויל (ג'ינג'ר), הל, ציפורן, פלפל שחור, בזיליקום, כמון, כוסברה, שום, רוזמרין ועלי דפנה.
  4. אכילת מאכלי קדרה מהבילים הם האהבה שלנו בחורף ,ולא סתם.. תבשילי קטניות ודגניים מלאים תורמים לתחושת שובע מתמשכת ,לעלייה עקבית של רמת הסרוטונין במוח ולתחושת רגיעה ונינוחות.
  5. שמירה על כח הגוף כנגד מחלות (נוגדי החמצון):
    ויטמין C - מצוי בפירות הדר, תותים, קיווי, פלפל, עגבנייה ובפירות וירקות נוספים.
    ויטמין E - מצוי בשמנים צמחיים, אגוזים, פירות, ירקות ובשרים.
    בטא-קרוטן - מצוי בפלפל, בטטה, גזר ודלעת.
    אבץ - מצוי בבשר בקר רזה ובקטניות.
    בחרו מזונות מלאים העשירים בויטמינים, מינרלים, פירות הדר טריים, עופות ודגים.
  6. אל תשכחו את מאגר החיידקים  הטובים העומד לרשותנו. חיידקים אלו מחזקים את החיסון  בגופנו. הקפידו לאכול מאכלי חלב מותססים (יוגורטים  למיניהם)בטמפרטורת החדר  .
  7. שתיה – שתיה משפיעה על ערנות ורוגע. בחורף אנו נוטים לשתות פחות.  יש לזכור כי המים חשובים לוויסות הטמפרטורה של הגוף, ולכן טמפרטורה נמוכה מעלה את דרישות הנוזלים בדיוק כמו במזג אוויר חם. בנוסף, השימוש במכשירים לחימום הבית גורם ליובש ולאיבוד מים מהגוף, כך שהצורך של הגוף בנוזלים לא נעלם. כמות הנוזלים המומלצת  תלויה בגודל הגוף ובמידת הפעילות. יש לשתות לפחות שמונה עד עשר כוסות מים ביום. כדאי לשתות מים פושרים או תה צמחים, שהוא נטול קפאין, ולהוסיף למים לימון וצמחי תבלין נוספים, כמו לואיזה ומרווה  ונענע לגיוון הטעמים.

 

מאחלים לכם חורף חם, בריא ושמירה על הגיזרה.