PDF הדפסה דואל

השפעת המתח על בריאותינו

הילה בועז –מנהלת המחלקה לתזונה ומאמנת אישית 

 

כיצד הלחץ משפיע ?השפעת המתח על בריאותינו

במהלך תקופות של מתח, גופנו הופך לחלש ורגיש, הגוף בכוננות מוגברת ומפעיל מנגנוני סטרס מיוחדים. כאשר מתחילה הרגשת לחץ, מופרשים הורמונים ע"י המערכות המווסתות בגוף כגון: אדרנלין, נוראדרנלין, קורטיזון והורמוני יותרת המוח (ADH). השינויים ההורמונלים גורמים לתגובות פיזיולוגיות שונות: אספקת האנרגיה וזרימת הדם לשרירים גדלה, כלי הדם בידיים וברגליים מתכווצים, קצב הלב מואץ, הנשימה הופכת מהירה, חלה אגירת נתרן ונוזלים, פעולת העיכול מואטת ורמת הסוכר בדם עולה.

השפעת הלחץ על התנהגות האכילה שונה בקרב אנשים שונים:

ברוב המקרים תועדף האכילה בצורת "נשנוש", אכילה בזמנים לא קבועים, העדפת מזונות עתירי סוכר ושומן ושתיית משקאות ממריצים כגון: קפה וקולה, אשר לטווח ארוך יחלישו  את יכולתו של הגוף לעמידות חיסונית ויגבירו סיכון למחלות  (סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות לב).

איך מתמודדים ?

  1. לקבוע זמנים לאכילה.
    לא תמיד מתחשק לפתוח שולחן. ניתן לאכול ארוחה מזינה המעלה את רמת הסרוטונין, המשפיעה על רמת השובע ומשפרת מצב רוח. לדוגמא : כריך מלחם מלא , יוגורט עם גרנולה, קורנפלקס עם חלב, יוגורט עם פרי, חטיף בריאות מדגניים מלאים.
  2. לשלב את הארוחות הנ"ל במרווחי זמן של שעתיים בכדי למנוע ירידת סוכר ו/או סרוטונין .
  3.  לשתות מים.
    למים השפעה על ערנותנו ועל תהליכי חילוף החומרים בגוף. נוזלים הנחשבים אופטימלים לגוף הם :מים, סודה ומשקאות חמים ללא סוכר וקפאין .[הקפאין הנמצא בקפה ,תה וקולה  הוא חומר ממריץ המעלה את לחץ הדם,מגביר את דריכות הגוף ומחמיר רגשות של מתח].
    יש עדיפות לשתיית חליטת קמומיל או תה יסמין או פסיפלורה אשר מכיל רכיבים מרגיעים.
  4.  למצוא הזדמנויות לפעילות גופנית.
    אפילו שחרור איברים קל משחרר לחץ ומשפר את מצב הרוח.
    יש אפשרות לשלב פעילות גופנית כמו הליכה עם הנאה אחרת כמו שמיעת מוזיקה נעימה, צפייה בסרט  טבע ועוד.
  5.  להשתמש בטכניקות של הרפיה בכדי להתרגע.
    לדוגמא :
    * לשבת בתנוחה נוחה.
    * לשים לב לנשימות :מה הקצב שלהן,באיטיות להאריך כל נשימה ונשימה. להרגיש איך האוויר נכנס דרך האף ויוצא דרך הפה.
    להתמקד בנשימות ובהדרגה לכוון את האוויר הנכנס לכל איבר בגוף אשר הוא מכווץ ולשחרר אותו. לחשוב רק על האוויר הנכנס ומכניס חמצן ,חיוניות וחיים לתאי הגוף שלנו,ומוציא מהגוף את הרעלים ,את המתח והדאגות....
  6.  הסתכלות רחבה מתוך פרופורציה עוזרת לראות את התמונה עם פחות לחץ. לדוגמא: אדם המודאג מהעובדה שיש לו נעליים ישנות וקרועות לעומת אדם ללא רגלים.
  7. להיעזר ברשת תמיכה חברתית כמקור של כוח. לפעמים יותר קל לארגן ארוחה בחברה ,כשלא מתחשק לאכל לבד ולהשקיע.

הרגשת הלחץ נוצרת בנו אך ביכולתנו לשלוט בה ולהפחיתה .

בברכת שלווה ורוגע בריאות והצלחה !