מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
המרכז לכירורגית שד
תפריט

טלפון : 09-8609562
פקס : 09-8609564
מייל: mammo@laniado.org.il
הפניות מקופות החולים לניתוחים בלבד

אגף מערבי,בניין ילדים,קומת כניסה

ד"ר חני ברלב-מנהלת המכון
הגב' שרה קראסיק-אחות אחראית.

צוות רפואי בכיר
מחלקת כירורגיית שד
אודות המכון

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. גילוי מוקדם יכול להביא לריפוי מלא מהמחלה.
המרכז לדימות השד בבית החולים לניאדו הוא מכון לאבחון ומעקב של מחלות השד בכל הגילאים, תחת קורת גג אחת במקצועיות מהירות ויעילות מבוצעות בדיקות הדמיה מסוג ממוגרפיה  US ו- MRI ביופסיות מסוגים שונים. המכון נותן שירות של בדיקות סקר ושל בדיקות אבחנתיות דחופות, המכון מקושר ועובד בשיתוף פעולה הדוק עם יחידת כירורגית השד של בית החולים , אונקולוגיה ופתולוגיה על מנת לתת שירות מהיר עוטף ואנושי לנבדקות/ים  הן בשגרה והן במצבים דחופים, כל הבדיקות נעשות על ידי רופאים מומחים, כמו כן במכון צוות מזכירות וטכנאיות שמבצעות את עבודתן ברמת שירות שאין כדוגמתה תוך מודעות רבה לחרדה הנלווית לבעיות בשד.

בדיקות המתבצעות במכון

בדיקת הממוגרפיה

בדיקת הממוגרפיה היא בדיקת הסקר המקובלת והטובה ביותר לגילוי סרטן שד בשלב מוקדם עובדה המעלה באופן משמעותי את הסיכוי לריפוי ומורידה באופן משמעותי את התמותה ממחלה זו. יחד עם זאת רגישות הבדיקה תלויה מאוד במבנה רקמת השד כך שבנשים עם שד שומני רגישות הבדיקה היא מעל 90% בעוד שבנשים עם שד צפוף הרגישות יורדת ל- 65% ואף פחות.
בעשור האחרון התפתחה טכנולוגיה הנקראת טומוסינתזיס  DBT – digital breast  tomosynthesis גם המכון שלנו משתמש במכשיר ממוגרפיה מסוג זה, בטכניקה זו התמונה נרכשת על ידי צילום השד ממספר זוויות שונות ובאמצעות תוכנת מחשב משוכללת קבלת תמונות בדומה לבדיקת ה- CT  של "חתכים" דרך הרקמה, זוהי בעצם בדיקה תלת מימדית. בנוסף מתקבלת תמונה "סינטטית" הדומה לבדיקה הדו מימדית שהתקבלה בעבר ומאפשרת השוואה לבדיקות הממוגרפיה הקודמות. הטכנולוגיה החדשה מספקת מענה מסוים להסתרה של ממצאים על ידי הרקמה הצפופה ומעלה את רגישות הבדיקה בכ- 50% .מעבר לעליה המשמעותית ברגישות הבדיקה עולה גם הספציפיות שכן הממצאים מודגמים בצורה יותר ברורה. הבדיקה  מאפשרת מיקום יותר טוב של נגעים ומאפשרת הדגמה טובה יותר של גבולותיהם וכך ניתן בצורה טובה יותר לזהות האם מדובר בממצא שפיר או חשוד לממאירות. כל זאת  בקרינה בתוספת של כ- 10-20% מעל בדיקות הממוגרפיה שבוצעו בעבר. אך מחקרים שונים מראים  ירידה ב- 15-37% בזימון  לצילומים נוספים עובדה שמורידה בסה"כ את כמות הקרינה לה נחשפת האישה. יתרון נוסף של שימוש ב- DBT  הוא הורדה של הצורך בשימוש ב- US  לסקר בנוסף לממוגרפיה אם כי לבדיקה זו עדיין חשיבות במקרים מסוימים ויש עוד צורך במחקרים על מנת לקבוע מתי.
על פי הנחיות משרד הבריאות על אשה בגיל 50-74 זכאית לבדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. נשים בסיכון גבוה זכאיות לבדיקה אחת לשנה.

*המכון משרת את כל קופות החולים וכן נבדקות פרטיות.
*התור לבדיקה נקבע או בהפניה של קופות החולים או בהפניה של רופאים מהקהילה. או מבית החולים.
*בהעדר רופא במקום תשלח תשובה בדואר.
*במידה ויש צורך בבדיקות השלמה, צילומים נוספים אולטראסאונד או ביופסיה המכון ידאג לזמן את הנבדק/ת לביצוע הבדיקה בזמן המהיר ביותר האפשרי במידת האפשר במקום.

אולטראסאונד שד

בבית החולים לניאדו בדיקות האולטראסאונד מבוצעות על ידי רופאים המומחים בתחום. לבדיקה יש צורך בהפניה של כירורג , אונקולוג  או רדיולוג, ותשובה  על הבדיקה ניתנת במקום מספר דקות לאחר ביצוע הבדיקה.

בדיקה זו מבוצעת כאשר

  1. שד צפוף בו הממוגרפיה עם רגישות נמוכה
  2. נשים צעירות, נשים בהריון , נשים לאחר כריתת שד, בהן קיימת סיבה לבדיקה ולא ניתן  לבצע ממוגרפיה.
  3. השלמה לבירור ממצא ממוגרפי או לממצא ב- MRI
  4. ממצא מישושי בין אם רואים ובין אם לא רואים ממצא ממוגרפי
  5. הכוונה לביופסיה

ביופסית שד

נשים שבהן התגלה ממצא המחייב המשך בירור עוברות ניקור או ביופסיה.

הביופסיה יכולה להיות בהנחית ממוגרפיה – בדיקה הנקראת ממוטומיה, בהנחית אולטראסאונד או בהנחית MRI (ביופסיות בהנחית MRI לא מבוצעות בבית החולים שלנו בשלב זה)
במידה והממצא התגלה במכון התור יקבע מיד עם סיום הבדיקה, במידה ומדובר בהפניה מבחוץ הנבדקת תעביר את כל החומר לבדיקה אצלנו והמכון יצור איתה קשר לקביעת התור, תורים נקבעים בד"כ תוך ימים ספורים.
הבדיקה מבוצעת על ידי רדיולוג מומחה, היא נעשית בהרדמה מקומית (זריקה למקום) שזהו בדרך כלל החלק הכואב היחיד בבדיקה ונמשך מספר שניות, לאחר ההרדמה בעזרת מחט מיוחדת נלקחות הדגימות.
לאחר כחצי שעה הנבדקת משוחררת לביתה כשהיא חשה בטוב.
תשובה לביופסיה מתקבלת בדרך כלל תוך 7-10 ימים.

FNL – סימון לפני הניתוח

כל החומר הרלוונטי לבדיקה (בדיקות רלוונטיות שבוצעו – דיסקים ופענוחים) יועבר למכון מספר ימים לפני על מנת לבצע סימון אופטימלי. התור יקבע בתיאום עם כירורג השד.
לפני הניתוח במרבית המקרים מבוצע סימון של הממצא אותו צריך המנתח להוציא, התהליך דומה לביופסיה לאחר הרדמה מקומית מוחדר חוט עד הממצא המיועד לצאת בניתוח, הפעולה נמשכת מספר דקות ומבוצעת בדרך כלל יום לפני או ביום הניתוח.

בדיקות MRI

בדיקות MRI  מבוצעות במכון ה- MRI  הנמצא במקום אחר בבית החולים אולם מפוענחות על ידי רופאי המכון. MRI  היא הבדיקה הרגישה ביותר המבוצעת לשד,
הבדיקה מבוצעת במקרים הבאים:

  1. נשים בסיכון גבוה (סיפור משפחתי , נשאיות)
  2. נשים עם סרטן שד הערכת המחלה
  3. לאחר ניתוח בחשד לשארית מחלה
  4. לאחר טיפול כימותרפי להערכת תגובה
  5. שתלי סיליקון הערכת תקינות

הבדיקה עורכת כ- 30-40 דקות בשכיבה על הבטן וכוללת הזרקת חומר ניגודי מסוג גדוליניום. יש לבצע את הבדיקה בימים 7-14 למחזור החודשי והתור יקבע בהתאם לכך(אלא במקרים חריגים) שינויים הורמונלים ותזוזה משפיעים מאוד על איכות הבדיקה, תשובה תינתן בד"כ עד שבוע מביצוע הבדיקה. במקרים חריגים עד שבועיים.

*לא ניתן לבצע את הבדיקה בנשים עם קוצב לב, שתל מתכתי אחר, רסיסי מתכת בגוף (למעט טיטניום).

מאמרים