מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
הדרכה למנותחות שד

מטופלת יקרה
השד עשוי מכ- 20-15 קבוצות של בלוטות המפרישות חלב בזמן ההנקה. בלוטות אלו נתונות בתוך רקמה שומנית המקנה לשד את צורתו. רקמת השד משתרעת עד לבית השחי. תפקידן קשור במערכת החיסונית על מנת למנוע לרוב חדירת זיהום לגוף. בבית השחי נמצאות קשריות לימפה, מספרן אינו קבוע ונע בסביבות 40-30 ואף יותר.

סרטן השד זוהי מחלה המתבטאת בריבוי לא מבוקר של תאים ברקמת השד. תאי הסרטן גדלים ללא בקרה ביולוגית בקצב מהיר, הם חודרים לתאים הבריאים ופוגעים בהם, לכן חשוב לרסנם. אם מגלים את הגידול הסרטני ומטפלים בו לאלתר, סיכויי ההחלמה המלאה גבוהים מאוד.

 MASTECTOMY(מסטקטומיה)- פירושה כריתת השד כולו וקשריות הלימפה הסמוכות אליו. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית כך שבמהלך הניתוח לא תחושי דבר. לפעמים, המנתח לצריך לבצע ביופסיה נוספת תוך כדי הניתוח או לשלוח את התכשיר לבדיקה שהשוליים חופשיים מגידול, וזו מועברת במהירות לפתולוג. הפתולוג מכין את חומר הביופסיה בהליך מהיר שנמשך בין 30-15 דקות (נקרא "חתך קפוא") ומסתכל במיקרוסקופ על מנת לקבל אישור נוסף על האבחנה. בשלב זה ממתין הצוות המנתח בחדר הניתוח כשהחולה כבר בהרדמה. לאחר קבלת התשובה הסופית, ממשיך הצוות המנתח את הניתוח של כריתת השד. בכל מקרה של חוסר וודאות מלפני הניתוח, טרם כניסתך לניתוח או בפגישות שקדמו לכך, הרופא משוחח עמך ומעמיד בפנייך את 2 האפשרויות של כריתת הגוש בלבד LUMPECTOMY)) או כריתה מלאה של השד ((MASTECTOMY. אישה שמסרבת לטיפול וחותמת על כך שלא יכרתו את השד כולו, תכובד בקשתה עם כל ההשלכות הנובעות מכך.

החששות

בזמן הקצר שלאחר הניתוח קרוב לוודאי שתהיי מודאגת משני נושאים עיקריים: צורת החזה והאם הניתוח הצליח. יש לדעת כי ניתן לפתור את בעיית החלל הריק שנוצר בחזייה בעקבות כריתת השד. הדרך הקלה והפשוטה הינה שד תותב (פרוטזה) מחומר קל הממלא את החלל הריק בחזייה. מן החוץ לא ניתן להבחין כלל אם האישה עברה ניתוח או לא. בחלק מן המקרים ניתן לעבור ניתוחים פלסטיים שבהם יוצרים שד חדש. מספר ימים לאחר הניתוח תוזמן (בהסכמתך) מתנדבת מארגון "יד להחלמה", בארגון זה עובדות נשים שעברו כריתת שד ויוכלו לייעץ לך מניסיונן, למשל, כיצד לובשים בגד ים, באיזה חנויות ניתן להשיג חזיות מרופדות ועוד. את מצידך יכולה לשאול אותן כל שאלה שעולה בדעתך.

ראוי לציין את החשיבות שבשיתוף מישהי/ו קרוב בהרגשותייך ובתחושותייך, הרשי לעצמך לבטא את רגשות ותחושות: חולשה עצב, בכי, כעס. אלו רגשות טבעיים ודרכי ביטוי נורמליים למתח ולחששות שאת חווה בימים אלה.

הקרנות וטיפול כימותרפי – יבוצעו במידת הצורך כטיפול המשכי לאחר ריפוי הפצע. הקרנות פוגעות ברקמת הסרטן יותר מאשר ברקמת הגוף הבריאה ולכן, הן משמשות לטיפול בגידול. ההקרנות אינן כואבות וניתנות לאזור השד ולבלוטת הלימפה באזור.

טיפול כימותרפי – מבוסס על מתן זריקות לתוך הוריד או נטילה דרך הפה של חומרים הנקלטים יותר על ידי תאי הסרטן וכך מונעים את צמיחתו. קביעת המשך טיפול כימותרפי, הורמונאלי, ביולוגי או אחר, ייקבע ע"י צוות רב מקצועי (אונקולוג וכירורגית שד), לרבות סוג טיפול, דרכי מתן, משך זמן וכו'. החלטה על המשך טיפול תינתן לאחר תשובה פתולוגית מהתאים שנלקחו מהגידול בזמן הניתוח (היסטופתולוגיה).

בהגיעך למחלקה לאחר ניתוח

  • תיבדק התחבושת, "הצנרת" (נקז) ולחץ דם.
  • ביומיים הראשונים לאחר הניתוח, תקבלי תרופות לשיכוך כאבים עפ"י הצורך. חשוב וכדאי לדווח לאחות על כאבים.
  • תתכן בעיה במתן שתן בשעות הראשונות לאחר הניתוח עקב השפעת חומרי ההרדמה, הדבר חולף בדרך כלל לאחר מספר שעות (על מתן שתן ראשון יש לדווח לאחות).
  • מקובל להניח את היד בצד המנותח על כרית בזווית של °30, כבר עם חזרתך למחלקה, תנוחה זו עוזרת למניעת בצקת באזור.
  • אזור הניתוח מכוסה בפד ופלסטר, החלפת תחבושות הניתוח בפעם הראשונה תיעשה כמה ימים לאחר הניתוח. יש נשים המספרות כי זהו להן רגע קשה במיוחד נשים רבות מעדיפות בשלב זה שלא להביט על הצלקת.
  • בעקבות התפרים ואי נוחות יש אפשרות להשתמש בחזייה מרופדת.
  • יום לאחר הניתוח, מומלצת ירידה מהמיטה ואכן, אחיות המחלקה יעזרו לך לרדת

    • רצוי לרדת בגרביים אלסטיות ובחזרתך למיטה יש להסירן.
    • בעת הירידה מהמיטה כדאי להקפיד על חבישת גרביים אלסטיות

הטיפול הפיזיותראפי יום לאחר הניתוח תבקר אצלך פיזיותרפיסטית, אשר תדריך אותך בביצוע תרגילי נשימה ושיעול. עליך לבצע את תרגילי הפיזיותרפיה הנשימתית מספר פעמים ביום, על מנת לשפר את האוורור הריאתי ולמנוע סיבוכים הקשורים בדרכי הנשימה. מטרת השיעול: העלאת הליחה מהריאות כדי למנוע את הצטברותה, דבר העלול להביא לזיהום ודלקת ריאות. הפיזיותרפיסטית תנחה אותך בהפעלה הדרגתית של היד. כדי להימנע ממצב סטטי ונפיחות ביד, יש לעשות תנועה של פתיחת וסגירת אגרוף וכן לכופף וליישר את המרפק עד הסוף כדי ניתן לבצע גם תנועות קטנות בפעולות יום-יומיות שגרתיות כגון: אכילה, צחצוח שיניים וסירוק השיער. כל עוד המנקז לא הוצא יש להימנע מתרגילים מאומצים. לאחר שהמנקז יוצא, תקבלי הדרכה להפעלה מלאה של היד והנחיות להמשך בתפקוד. לעיתים יש צורך בהמשך טיפול במסגרת מכון פיזיותראפי בקהילה. הפעלה מוקדמת של הזרוע תמנע מצב של כתף קפואה והפרעה.

הצלקת הניתוחית למנתח השפעה מוגבלת על הצלקת הניתוחית שכן היא נוצרת ע"י הגוף בתגובה לפציעה ולחתך, לכן אין להשוות בין צלקת אחת לאחרת. יש נשים שההצטלקות אצלן עדינה יותר ואצל אחרות גסה יותר. יתכן כי לאחר הניתוח תחושי חוסר תחושה במקום הניתוח, זהו תהליך טבעי לאחר הניתוח, שכן בעת כריתת השד נחתכים קצות עצבים קטנים המעצבבים את עור השד ולכן התחושה נפגמת, בתוך פרק זמן של בין מספר שבועות למספר חודשים התחושה תחזור מאליה.

 לידיעתך : למחלקה מסונפת עובדת סוציאלית, אם הינך מרגישה צורך בעזרה, היא תשמח להגיע אלייך ולתת לך מענה לשאלות או אפילו לשיחה.

לקראת שחרור מבית החולים עם שחרורך מבית החולים ייקבע לך מועד לבדיקה במרפאה ומשם תופני להמשך טיפול באם תזדקקי לכך. עם שובך הביתה רצוי כי תקדישי את עשרת הימים הראשונים למנוחה, שינה ולאכילת אוכל מזין. בשלב זה את יכולה להסתובב בבית, לצפות בטלביזיה, להאזין לרדיו, לקרוא ואף לצאת ולטייל. לאחר שלב המנוחה, ניתן לחזור לכל פעילות שבה עסקת קודם הניתוח, כולל פעילות פיזית כמו התעמלות, שחיה – כל זאת בהדרגה.

אם את אחרי ניתוח כריתת שד יתכן ותחושי קושי בקבלה עצמית. מכיוון שהשד הינו איבר בולט וחיצוני ומסמל בעיני האישה חלק ניכר מנשיותה, כריתתו עשויה לפגוע בדימוי העצמי הנשי. אם גישתה של האישה לעצמה שלילית היא עלולה לשדר זאת לבעלה או לשותפה לחיים. הקבלה העצמית ללא פגיעה בדימוי העצמי שלך וללא נסיגה מינית, היא מצב אילו את יכולה להגיע בקלות עם סיוע של שותף רגיש וחברה תומכת. קבלה עצמית והשלמה – זהו מצב אליו רצוי שתגיעי ומצב שאליו אפשר להגיע. הדבר תלוי באופייך, תפיסתך את האירוע ובהחלטתך כיצד להתמודד עם מצבך. תשומת לב מתאימה יש לתת גם לילדים בהתאם לגילם. רצוי להסביר להם את האמת מכיוון שעם הוצאת קישריות הלימפה מבית השחי קיימת ירידה ביכולת החיסון באזור הזרוע בצד המנותח, חשוב כי תמנעי מפעולות מסוימות העלולות לגרום לפגיעה שבעקבותיה יתפתח זיהום.

חשוב כי תמנעי ביד המנותחת:

  • מחתכים, שריטות, עקיצות חרקים
  • מפגיעה בעור, בסיס הציפורן (בשעת סידור ציפורניים)
  • מעבודות גינון וחפירה, בעיקר בשיחים קוצניים
  • מהחזקת סיגריה בצד המנותח בשל סכנת כוויה (זוהי הזדמנות להפסיק)
  • מהכנסת יד לתנור חם.
  • לעשן.
  • מזריקות והוצאת דם בצד המנותח.

אם בכל זאת נחתכת או נדקרת, אין להיבהל, יש לחטא היטב את מקום הפגיעה, רצוי בתמיסת בטאדין שהיא תמיסת יוד המשמשת לחיטוי פצעים ולחבוש את המקום. אם מופיע אודם מקומי ונפיחות יש לפנות לרופא לקבלת טיפול אנטיביוטי. בד"כ המקום יתרפא תוך מספר ימים.

רצוי כי תמשיכי במעקב רפואי בדומה לנשים אחרות: בבדיקת שד עצמית אחת לחודש ובדיקה אצל רופא אחת לחצי שנה. לבדיקות אלה משמעות רבה בהרגעת פחדים שעלולים להתעורר

צוות מרכז השד מאחל לך רפואה שלמה, החלמה מהירה, והצלחה!

ד"ר חני ברלב