מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
לקראת לידה קיסרית

 

לידה קיסרית

ישנם מצבים בהם דרך הלידה העדיפה היא בניתוח קיסרי. סיבות שכיחות לניתוח קיסרי מתוכנן (אלקטיבי) הן:

  • עובר במצג שאינו ראש
  • שליית פתח
  • הערכת משקל גדולה של העובר
  • ניתוחים רחמיים.

בתהליך של לידה רגילה יתכן מצב של היולדת או העובר שמצריכים סיום של הלידה בניתוח קיסרי דחוף (למשל כאשר ניטור העובר אינו תקין). צמוד לחדר לידה קיים חדר ניתוח המיועד לניתוחים קיסריים מוזמנים ודחופים ופעיל 24 שעות ביממה.

ניתוח קיסרי מתוכנן (אלקטיבי)

לרישום ללידה קיסרית ולקביעת תאריך ניתוח, יש להגיע בשעות הבוקר 9:00-13:00 למח’ יולדות א’ בימים א’-ה’. יש להביא את כל המסמכים הקשורים במעקב הריון, כולל אולטראסאונד ראשון והמלצות רופא מטפל אם קיימות.

לפני תחילת הניתוח תוזמני למרפאה קדם ניתוחית למפגש עם:

מיילדת – להדרכה והכנת גיליון אשפוז.

רופא נשים- קבלה רפואית הכוללת בדיקת אולטרא-סאונד והחתמה על הסכמה לניתוח.

רופא מרדים – לבדיקה והחתמה על הסכמה להרדמה.

למפגש עליך להביא:

  • תעודת זהות
  • מסמכים הקשורים במעקב הריון, כולל אולטרא-סאונד ראשון.
  • המלצות רופא מטפל וכל מסמך רפואי על מצבך הבריאותי הכללי (כמו אשפוזים קודמים, ייעוצים)
  • ספירת דם עדכנית מהחודש האחרון
  • תוצאות בדיקות עדכניות
  • א.ק.ג- אם הינך מעל גיל 40.

במידה ואת מטופלת באספירין/קלקסן, יש להתייעץ עם רופא המטפל על מועד הפסקת נטילת התרופה.

במידה והנך נוטלת תרופות קבועות, נא להתייעץ עם רופא אם לקחתן בבוקר הניתוח.

ניתוחים אלקטיביים מתבצעים בדרך כלל בין השעות 7:45-15:00. סדר הכניסה לחדר ניתוח ומידת הדחיפות נקבעים ע”י הצוות הרפואי ולכן תיתכן המתנה, אנא גלו סבלנות.

צוות מיון נשים עומד לרשותכם במשך ההכנה וההמתנה לניתוח. פנו אלינו לפי הצורך.

מה להביא ללידה קיסרית ?

תעודת זהות

מסמכים – תיעוד מעקב הריון.

תרופות הנלקחות בקביעות.

ציוד אישי, כולל תחתונים רזרביים.

הכניסה לחדר ניתוח הינה ללא תכשיטים וללא עדשות מגע. חפצים יקרי ערך יש להשאיר בבית.

ההכנה ביום הניתוח

  • צום מלא – ללא אוכל, שתיה ועישון החל מ- 6 שעות לפני הניתוח.
  • לאחר רישום במשרד הקבלה תופני למיון נשים לקבלה ע”י רופא ומיילדת. הקבלה יושלמו הבדיקות הנדרשות, כולל בדיקת US. יורכב לך עירוי לווריד דרכו יוזלפו נוזלים כהכנה להרדמה אזורית (ספינלית).
  • הסרת שיער באזור החתך (יבוצע ע”י האחות).

מלווה בניתוח

אם הנך מעוניינת שבן זוגך ילווה אותך ללידה הקיסרית בחדר הניתוח, עלייך לציין זאת בפני המיילדת שמקבלת אותך במיון. המיילדת תדאג לו להסבר ולהדרכה. לא ניתן להכניס מלווה אחר במקום בן הזוג. בן זוגך בלבד יוכל להיכנס רק לניתוח קיסרי מוזמן, המבוצע בהרדמה אזורית.

מהלך הניתוח

רוב הניתוחים מבוצעים בהרדמה אזורית (ספינלית), שהיא הרדמה תחושתית בלבד. הרדמה כזאת מאפשרת לך להיות ערה בעת הוצאת התינוק מהרחם ולראותו מיד כשהוא נולד.

לאחר ההרדמה האזורית, ירחץ הצוות הסיעודי בחדר הניתוח את איזור הניתוח, בדרך כלל הרחצה מורגשת. יוכנס צנתר לניקוז השתן. שאר האיזורים יכוסו בסדינים סטריליים ויונח מעין וילון שיסתיר מפנייך את איזור הניתוח. חתך הניתוח יבוצע בדרך כלל לרוחב הבטן התחתונה. בזמן חילוץ התינוק תרגישי לחץ למשך מספר שניות, לרוב לא תחושי כלל כאב. במקרים דחופים, שבהם הכרחית הוצאה מהירה של התינוק, יבוצע הניתוח בהרדמה כללית.

הטיפול בילוד

מיד לאחר לידת התינוק, הוא יתקבל על ידי מיילדת לטיפול ראשוני בפינת התינוק שבחדר ניתוח.

הטיפול כולל:

  • בדיקה גופנית ולפי הצורך בדיקה וטיפול על ידי רופא ילודים.
  • סימון הילוד באמצעות צמידי זיהוי על היד והרגל.
  • המיילדת תעדכן אותך/אתכם לגבי מין הילוד, מצבו ושעת הלידה.
  • לאחר הלבשת היילוד, מתאפשר מפגש בינך לבין הרך הנולד להיכרות ראשונית, וכן מפגש בין בן-זוגך וילדכם.
  • הילוד יועבר להמשך טיפול במחלקת יונקים.

לאחר הניתוח

התאוששות בחדר לידה

בתום הניתוח תעברי לחדר לידה להמשך התאוששות של כשעתיים, על מנת לאפשר לך לממש את הקשר הראשוני עם תינוקך (Bonding) ולהניק אותו, בעזרת תמיכת המיילדת שעברה הכשרה בנושא ההנקה. כמו כן, יוכלו בן זוגך ומשפחתך לשהות איתך. כאשר התפוסה מלאה בחדר לידה ההתאוששות תתקיים במחלקת היולדות.

בעת שהותך בחדר הלידה, יתקיים מעקב אחר סימנים חיוניים הכולל מדידת לחץ דם ודופק ומעקב אחר דימום, התכווצות הרחם ורמת כאב.

טיפול בכאב

בשלב מוקדם זה לאחר הניתוח הקיסרי לא תחושי כאב, עקב ההרדמה שקיבלת.

למרות זאת, אנו מציעים טיפול מיידי נגד כאבים עתידיים בשלב ההתאוששות: מתן זריקות תוך שריריות לשיכוך כאבים (אביטרן, פטידין ופרמין). היות ואזור ההזרקה יהיה עדיין רדום מההרדמה האזורית שקיבלת- לא תחושי כלל במתן הזריקות.

כאשר תחושי בכאב אנא צייני זאת בפני האחות, שתדריך אותך כיצד לדרג את עוצמת הכאב באמצעות “סרגל כאב”. הטיפול בכאב יותאם לעוצמתו ולפיכך יינתן לך טיפול תרופתי מתאים כגון: פרקודן ואופטלגין הניתנים דרך הפה ומותאמים במיוחד לנשים מיניקות.

מטרתנו לשכך את כאבייך באופן רציף, על מנת שתוכלי לחזור לפעילות פיזית מהירה וטובה, להרגיש נינוחה, להצליח בהנקה ולקצר את משך שהייתך בבית החולים.

אם, למרות הטיפול, יופיע כאב, את מתבקשת לדווח על כך מיד לאחות.

התופעות והמחושים שמופיעים לאחר לידה נרתיקית יופיעו גם לאחר לידה קיסרית, בשני הבדלים משמעותיים: הכאבים לאחר לידה קיסרית הם באזור החתך בבטן תחתונה, בנוסף על כאבים מהתכווצויות הרחם. לא צפוי כאב באזור החיץ.

במחלקת יולדות

לאחר התאוששות בחדר הלידה, תעברי למחלקת יולדות להמשך השגחה, החלמה וחזרה הדרגתית לתפקוד רגיל, בהנחיית צוות מקצועי ומיומן. לאחר התאוששות ראשונית מהניתוח קיימת אפשרות לבחור בביות.

בשלב ראשון, כאשר את עדיין מחוברת לעירוי נוזלים ולקטטר, ייבדקו כמות הדימום, גובה הרחם, מתן השתן שעות וכן סימנים חיוניים הכוללים: לחץ דם, דופק, חום ועוצמת הכאב. כעבור 6 שעות מהלידה, תרדי ממיטתך ותתקלחי בעזרת הצוות. עלייך להקפיד על ניקיון חתך הניתוח ולשטוף את המקום כמה פעמים ביום. על מנת לזרז את תהליך ההחלמה, עליך להיות פעילה ולנוח לסירוגין. מבחינת תזונה לאחר הניתוח תתחילי בשתייה בלבד ולמחרת תחזרי בהדרגה לתזונה רגילה. מומלץ להרבות בשתיית מים ולהימנע משתיית מיצי פירות, במיוחד מיץ תפוזים ושתייה מוגזת.

השהות במחלקה לאחר לידה קיסרית נמשכת בדרך כלל 4 ימים, אך לעיתים היא תהיה קצרה יותר. מדי יום יחול שיפור בהרגשתך ותחול גם התקדמות בפעילות הגופנית.

כמו לאחר לידה רגילה, גם לאחר לידה קיסרית עלולה להופיע הרגשת דכדוך ביום השלישי או הרביעי- הרגשת כאב מוגברת, דאגה וחוסר מנוחה. כנראה שהמצב כרוך באיזון הורמונלי חדש שמתהווה בגוף לאחר הלידה. כל יום שחולף ישפר את הרגשתך.

במידה ומופיעים כאבים, חום או אודם באזור הניתוח לאחר שתחזרי הביתה, עליך לחזור מיד לבית החולים למיון יולדות, שם תיבדקי על ידי הרופא.

אם חווית לידה קיסרית, אין להסיק מכך שבהכרח כך יהיו הלידות הבאות שלך. הטענה שהייתה קיימת בעבר – “פעם ניתוח תמיד ניתוח” – אינה קיימת עוד ובכל לידה מתקיים דיון לגופו של עניין. גם לאחר שני ניתוחים קיסריים, ניתן לשקול במצבים מסוימים לידה נרתיקית. אם הניתוח שנקבע לך התבטל/נדחה או התרחש לפני התאריך שנקבע מראש, אנא הודיעי לנו על כך למזכירות מחלקת יולדות/חדר לידה לטלפון 09-8609571 או 09-8604653.