מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית

הסבר אודות ההיריון הטבעי

הריון טבעי מושג לאחר שהביצית הבשלה שמקורה משחלת האישה מתמזגת עם תא זרע מאשך הגבר.

במחזור טבעי בכל חודש תבשיל ביצית אחת בזקיק השחלתי, תחרוג מן השחלה במועד הביוץ ותיקלט בחצוצרה. במקביל תאי הזרע שנפלטו בנרתיק האישה עושים דרכם דרך צוואר הרחם, גוף הרחם אל החצוצרה. בחצוצרה – יחדור תא זרע בודד אל הביצית ויפרה אותה. הביצית המופרית תנדוד במשך 3-4 ימים עד שתגיע אל הרחם שם תשקע ברירית ויחל תהליך ההשרשה. במשך זמן הנדידה תמשיך הביצית המופרית להתחלק לתאים נוספים.

בזמן ההשרשה נוצר הקשר הראשוני בין העובר למערכת הדם של האם.

אי פריון

עלול לקרות כאשר קיימים ליקויים והפרעות בשלבים שונים של התהליך הטבעי.

הסיבות לטיפול בשיטת ההפריה החוץ גופית

  • במקרים של עקרות על רקע מכני – חסימה של החצוצרות, הידבקויות באגן, חסר של חצוצרות – יש מניעה של המפגש בין הביצית לזרע בחצוצרה.
  • בעקרות על רקע הורמונלי – ליקוים בביוץ. קיימות תרופות שונות להשראת ביוץ (יעילותם גבוהה), אך לאחר כישלונות חוזרים בטיפולים אלו קיימת הוראה רפואית לטפול בשיטת ההפריה החוץ גופית.
  • עקרות על רקע תת פוריות של הגבר – נובעת מייצור לקוי של תאי הזרע, פגמים בנוזל הזרע ומחסימות בצינורות המוליכים אותו. שיטת ההפריה החוץ גופית עוקפת את הבעיה משום שכמות הזרע הדרושה להפריה קטנה בהרבה מזו הדרושה בהפריה טבעית.
  • עקרות על רקע בעיות אימונולוגיות – תגובה חיסונית המפריעה בתהליך הפריון.
  • עקרות על רקע בלתי מוסבר.
  • אבחון טרום השרשתי – PGD – נעשה לצורך אבחון מחלות גנטיות אצל העוברים. מתבצע במרכזים שונים.

תהליך ההפריה החוץ גופית

לעומת המחזור הטבעי בו מתרחש ביוץ של ביצית אחת, במסגרת טיפול להפריה חוץ גופית יש כוונה לגרום למספר זקיקים להבשיל ולהפיק מספר ביציות ובכך להעלות את שיעורי ההיריון.

לצורך זה יש שימוש במספר תרופות, רובן ניתנות בצורת זריקות להשראת הביוץ. בזמן הטיפול בתרופות אלו יש צורך במעקב רצוף של בדיקות דם וכן ביצוע בדיקות אולטראסאונד נרתיקי וזאת לצורך זיהוי מספר הזקיקים המתפתחים ומעקב אחר גודלם. בדרך כלל שלב זה של הטיפול נמשך כ-10 ימים עד שבועיים.

התגובה לטיפול זה שונה מאישה לאישה ועל כן לא ניתן לצפותה מראש.

יש לציין שבעקבות טיפול זה יש לעיתים התפתחות של זקיקים רבים מאוד. התופעה נקראת "גירוי יתר שחלתי" –  תופעה זו חולפת מעצמה אך דורשת מעקב קפדני ולעיתים אף אשפוז בבית חולים.

אותם זקיקים שהתפתחו והגיעו לבשלות נשאבים דרך הנרתיק בהנחיית אולטרא סאונד.

הפעולה מתבצעת בהרדמה כללית הנמשכת מספר דקות, שלאחריה האישה נשארת להשגחה למשך מספר שעות ומשתחררת לביתה. ביממה לאחר הפעולה ייתכנו מיחושים בבטן תחתונה והפרשה דמית קלה.

תהליך ההפריה במעבדה

הזרע שניתן ביום השאיבה עובר תהליך ניקוי והכנה במעבדה ולאחר מכן מוספת כמות מדודה ממנו לכל ביצית. צלחות אלו המכילות ביצית ותאי זרע מונחות באינקובטור, ולמחרת ניתן לזהות במיקרוסקופ את הביציות שבהן התרחשה הפריה.

בשלב זה ניתן להודיע לבני הזוג על מספר הביציות המופרות ולתאם את מועד החזרת העוברים לרחם.

פעולה זו מתבצעת לרוב ביום 2-3 ולעיתים לאחר 5-6 ימים (בלסטוציסטים).

במקרים בהם מספר תאי הזרע נמוך במיוחד והיו כישלונות חוזרים בהפריה בטיפול קונבנציונלי אנו משתמשים בשיטת המיקרו-מניפולציה שבה מוזרק תא זרע בודד אל תוך הביצית.

החזרת העוברים לרחם

העוברים מוחדרים לרחם ע"י צינורית פלסטיק דקיקה בתנוחה גניקולוגית.

הפעולה מתבצעת בהכרה מלאה וסמוך לזמן החזרת העוברים משתחררת האישה לביתה.

מועד החזרת העוברים הינו בין 48-72 שעות לאחר מועד שאיבת הביציות, כשהעובר נמצא בשלב חלוקה של 2-8 תאים. לעיתים החזרת העוברים תתרחש מאוחר יותר ביום 5-7 ואז העובר מכיל מספר רב יותר של תאים. מספר העוברים המוחזרים לרחם נקבע באופן אישי ולאחר דיון לגופו של עניין.

במידה ונותרו מספר עוברים שלא הוחזרו לרחם, ניתן לשמור אותם לטווח ארוך בהקפאה עמוקה. ניתן להחזיר עוברים אלו לאחר הפשרה ב"מחזור הפשרת עוברים", המתבצע במידה ולאחר החזרת העוברים הראשונה לא התפתח הריון או כאשר יש ניסיון להרות שנית.

טיפול החזרת עוברים מופשרים נעשה לאחר הכנת רירית הרחם בטיפול תרופתי הניתן בכדורים מבלי צורך לעבור תהליך של שאיבת ביציות.

הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי מורכב מסוגים שונים של תרופות. השילוב ביניהם נותן אפשרות להשיג יעילות יתר בטיפול.

שיטת הגירוי מותאמת באופן אישי לכל מטופלת. כיום ניתן ללמד את המטופלת להזריק באופן עצמאי ובכך להקל על תהליך הטיפול.

הטיפול ניתן על פי הנחיית הרופא ביחידה, בהתאם לתוצאות בדיקות הדם (אסטרדיול ופרוגסטרון) ובדיקת האולטראסאונד. הבדיקות מתבצעות על מנת שיהיה מעקב על אופן צמיחתם והתפתחותם של הזקיקים בשחלה. לעיתים צמיחה זו עלולה להתפתח גם לצמיחה מוגזמת – זו יכולה להתבטא בבחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן ואף קוצר נשימה.

במקרים אלו יש לדווח לצוות היחידה.

 

כל טיפול מכיל מספר סוגי תרופות כאשר תפקידן הוא:

  • גרימת התפתחות מוגברת של זקיקים/ביציות.
  • מניעת ביוץ מוקדם במהלך הטיפול.
  • גרימת ביוץ.
  • תמיכה הורמונאלית לאחר החזרת עוברים.

כל התכשירים הניתנים לצורך תהליך הפריה חוץ גופית מיוצרים באופן הניתן להזרקה עצמית.

להלן סקירה קצרה:

תרופות הגורמות להתפתחות זקיקים/ביציות

תרופות אלו גורמות להבשלה בו זמנית של זקיקים רבים וכך ניתן יהיה לשאוב מספר רב של ביציות ולעלות את הסיכוי להשיג ביציות מופרות.

תרופות אלו מכילות הורמון הנקרא FSH שבאופן טבעי קיים בגוף ותפקידו לגרום לייצור הזקיק והביצית בכל חודש. כאשר נותנים הורמון זה במהלך הטיפולים, הוא גורם ליצור רב יותר של זקיקים.

תרופות המונעות ביוץ מוקדם במהלך הטיפול

במחזור טבעי, ללא טיפול, יפתח ביוץ בתגובה להפרשת הורמון LH מבלוטת יותרת המוח. חלק מתרופות הפריון מיועדות לדכא את הביוץ המוקדם ע”י מניעת הפרשת הורמון LH.

תרופות לגרימת ביוץ

לאחר גירוי השחלות, כאשר הזקיקים בשלים, יש לגרום להבשלה סופית של הביצית לקראת ביוץ.

בטיפול פריון משתמשים בזריקה הורמונאלית הניתנת לצורך תזמון הביוץ.

תמיכה הורמונאלית לאחר החזרת העוברים

לאחר הביוץ הופך הזקיק ל"גופיף צהוב", מפריש הורמונים התומכים ברירית הרחם לקליטת ההיריון. אם אין הריון הגופיף הצהוב מתנוון וכתוצאה מכך מתפרקת רירית הרחם ומופיע וסת.

בשל השפעת התרופות הגורמים לדיכוי ביוץ, יתכן מצב בו תפקוד הגופיף הצהוב יפגע ולכן יש להבטיח תמיכה הורמונאלית מספקת עד לתשובת בדיקת ההיריון ובמידת הצורך גם בתחילת ההיריון.

בדיקת דם להריון ניתן לבצע 12-14 ימים לאחר החזרת העוברים.

בדרך כלל אין מניעה לקיים יחסי מין במהלך הטיפול.

חשוב לדעת

במקרים דחופים במהלך הטיפול ניתן לפנות למיון נשים (ללא טופס) 17 לצורך בדיקה רפואית

הוראות לפני ואחרי שאיבה והחזרת עוברים

יום לפני השאיבה

מהשעה 24:00 עליך להיות בצום מוחלט.

 

יום השאיבה

בבוקר השאיבה יש להגיע בצום למחלקת IVF.

יש להצטייד מראש בהתחייבות לאשפוז.

חובה על הבעל להיות נוכח ביום השאיבה, זרע יינתן בחדר מתן זרע ביחידה.

למחרת השאיבה

יש להתקשר בבוקר (השעה תתואם) למעבדה על מנת לברר אודות מספר ואיכות ההפריות. כן יתואמו יום ושעת החזרת העוברים לרחם, ויינתנו הוראות להמשך הטיפול התרופתי.

יום השתלת העוברים

אין צורך להגיע לפעולה בצום.

לאחר החזרת העוברים יינתנו הוראות להמשך הטיפול התרופתי.

יש לגשת למזכירה לקבל מכתב סיכום טיפול.

חשיבות התמיכה הרגשית במהלך הטיפולים

התמודדות עם טיפולי פריון הינה חוויה מטלטלת, מתמשכת ומורכבת.

זוגות מדווחים על מגוון תחושות הכוללות צער, כעס, קנאה, חוסר שליטה ואי ודאות סביב מצבם. רובם חווים רגעי תקווה היכולים להפוך בן רגע לייאוש. חלקם מדווחים כי הם מרגישים כמו על "רכבת הרים דוהרת" (עליות, מורדות ומהמורות).

ידוע, כי חוסר ודאות זו מעלה את רמת החרדה והמצוקה הנפשית.

על מנת לעבור את תקופת טיפולי הפריון בהצלחה, ובאופן חיובי יש חשיבות גדולה לתמיכה הנפשית, לאפשרות לדבר על הדברים הכואבים, ולתת לגיטימציה לכל התחושות העולות.

ההסתגלות לטיפולי הפוריות צריכה להיות מותאמת למצב האישי, וחשוב לראות שלב זה כמנוף לצמיחה, התקדמות ליעד ולהגשמת החלום, כאשר בכל אותה עת בני הזוג קרובים ותומכים האחד בשני.

תפקיד העובדת סוציאלית ביחידה הוא לתמוך ולהקל על מצוקותיכם ולסייע להשיג את מטרתכם בדרך הטובה ביותר. התמיכה מתבצעת באופן אישי, זוגי, וגם קבוצתי. מטרת ההתערבות היא לסייע בעיבוד סוגיות כגון: תחושת ערך ודימוי עצמי, חשש מהטיפולים והשלכותיהם, הפחתת חרדה, הורדת רמת המתח ושיפור הקשר הזוגי.

לזוגות המעוניינים נערכת פגישת היכרות אישית ותאום ציפיות.

בברכת הצלחה

צוות היחידה להפריה חוץ גופית –   IVF