מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
דלקות אוזניים בילדים

מהי השכיחות של דלקת אוזניים אצל ילדים?

דלקת באוזן התיכונה, הנקראת: Acute Otitis Media היא אחת המחלות המצויות ביותר אצל ילדים. למעשה, כחצי מהילדים עד גיל שנה יסבלו לפחות פעם אחת מדלקת אוזניים, ועד גיל 3 קרוב ל-80% מהילדים יסבלו לפחות פעם אחת מהדלקת. הגיל שבו הדלקת מצויה ביותר הוא חצי שנה עד שנה.

מתי יש לחשוש מדלקת אוזניים?

חשד לדלקת אוזניים עולה בכל פעם שהתינוק נמצא באי שקט, כשהחום עולה ובמיוחד אם יש סיפור של נזלת בזמן האחרון. בד"כ מסתמן אי שקט של הפעוט בשעות הלילה, ושכיח שהילד קם בלילה בבכי. לעיתים יש הפרשות מהאוזניים. הורים רבים שמים לב שהילד נוגע באוזניים, אך סימן זה אינו ספציפי. בכל מקרה של חשד לדלקת אוזניים, חשוב להיבדק אצל רופא ילדים או אצל רופא אא"ג ילדים כדי לאבחן זאת.

מהי הסיבה לדלקות אוזניים?

במבנה האוזן נמצאת צנרת שמחברת בין האוזן התיכונה לבין הלוע האפי, שנקראת חצוצרה (Eustachian Tube). תפקיד החצוצרה הוא לנקז נוזלים ולאוורר את האוזן התיכונה. ניתן לחוש אותה בעת בליעה או פיהוק. אצל ילדים החצוצרה לא מפותחת מספיק, מה שגורם לנטייה של הצטברות נוזלים באוזן התיכונה, במיוחד בזמן צינון. חשוב לציין שעם הגיל החצוצרה מתפתחת, ובשל כך שכיחותן של דלקות והימצאות נוזלים באוזניים יורדת ככל שהילד גדל.

האם חדירת מים לאוזן גורמת לדלקות אוזניים?

אצל ילד בריא אין שום בעיה אם נכנסים מים לאוזן, ואין שום קשר בין המים הנכנסים לאוזן לבין דלקת באוזן התיכונה. עור התוף מפריד בין תעלת האוזן החיצונית לאוזן התיכונה ולא נותן למים לחדור. במקרים נדירים כאשר קיים נקב בעור התוף של הילד, החשיפה למים עלולה לגרום לדלקת. יש לציין שכאשר יש נקב בעור התוף, בעת דלקת יש הפרשה של נוזל או מוגלה דרך הנקב.

כיצד מטפלים?

בעבר, היה מקובל לטפל בכל דלקת אוזניים ע"י אנטיביוטיקה דרך הפה או דרך הווריד. היום יש שינוי בגישה, והשינוי נובע מחשש של טיפול יתר באנטיביוטיקה שעלול לגרם להיווצרות חיידקים עמידים בקהילה. בשנים האחרונות התפתחה גישה שמרנית יותר לטיפול בדלקות אוזניים. גישה זו מתחילה בהחלטה של ההורים והרופא האם ניתן להמתין עם הטיפול ולתת למחלה לעבור באופן ספונטני, או שהמצב דורש התחלה של טיפול אנטיביוטי.

ככל שהילד קטן יותר וחולה יותר- עולה הסיכוי לטפל מוקדם באנטיביוטיקה ולא להסתפק במעקב בלבד. אם לא נותנים טיפול אנטיביוטי, חובה להיות במעקב צמוד של רופא כדי למנוע סיבוכים כמו ירידיה בשמיעה, דלקת בעצם של האוזן (Mastoiditis) ואפילו דלקת במוח.

מה ניתן לעשות במקרה של דלקות חוזרות?

יש ילדים שאצלם, למרות הטיפול הנכון והאנטיביוטיקה, הדלקות חוזרות. במקרים כאלה יש לשקול ניתוח כפתורים כדי לפתור את הבעיה.