מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
הדרכה לקראת ניתוח

ברוך בואך לבית חולים לניאדו
מטרתו של מאמר זה לספק לך ולמלוויך מידע הנדרש לקראת התהליך שהנך עומד לעבור טרם הניתוח, במהלך האשפוז וכהכנה לשחרור, אנו מאחלים לך הצלחה בניתוח והחלמה מהירה.

מרפאה טרום ניתוחית
המרפאה הטרום ניתוחית נועדה לסייע למנותחים להגיע במצב הטוב  ביותר לניתוח, לשמש כתובת לכל שאלה ומתן מענה לכל חשש ומידע שנועד לאפשר לך התמצאות בתהליך הניתוח והאשפוז שעליך לעבור. במהלך הביקור תעבור במספר תחנות על מנת לקבל מענה לכל מה שנידרש להצלחת תהליך הניתוח:

  • רישום וקבלה
  • קבלה על ידי אחות
  • בדיקה והערכת מרדים
  • קבלה רפואית על ידי רופא מהמחלקה בה תנותח

הביקור במרפאה אורך מס' שעות ויש להיערך בהתאם

רישום וקבלה:
המזכירה תכניס את פרטייך למחשב ותוודא שכל המסמכים הנידרשים קיימים ללא המידע הרשום בהמשך לא ניתן יהיה לבצע את התהליך הטרום  ניתוחי,
ברשימה שלהלן, ריכזנו עבורך את רשימת המסמכים והפריטים בהם יש להצטייד טרם ההגעה לבית החולים:

  • תעודת זהות – כולל ספח
  • במידה והמנותח הינו קטין יש להצטייד גם בספח של אחד ההורים בו פרטי הילד
  • במידה ולמטופל יש אפוטרופוס יש להצטייד באישורים המתאימים
  • מכתב הפנייה מהרופא המנתח
  • תיק רפואי במידה וניתן לך ע״י הרופא המנתח
  • אישור ייעוץ מרופאים מקצועיים
  • במידה והינך סובל ממחלות כרוניות ונוטל תרופות באופן קבוע, אנא
  • הצטייד במכתב מרופא משפחה המפרט את מחלות הרקע והטיפול התרופתי העדכני
  • תשובות מודפסות של בדיקות דם ו/או תרביות, צילומים, הדמיות,
  • א.ק.ג ובדיקות רלוונטיות לניתוח על פי רשימה שקיבלת מראש
  • טופס 17 או אמצעי תשלום  מזומן, המחאה או כרטיס אשראי

מפגש עם אחות

במהלך הפגישה עם האחות תבוצע לך קבלה סיעודית הכוללת בדיקת סימנים חיוניים (כגון דופק, לחץ דם, חום) ולקיחת מידע אודות ההיסטוריה הרפואית ותרופות אותן הנך נוטל. כמו כן, תקבל הדרכה לגבי תהליך ההכנה לניתוח, הטיפול והמעקב

הרפואי והסיעודי לאחר הניתוח, הנחיות לגבי טיפול בכאב ודגשים לקראת השחרור מבית החולים לאחר הניתוח.

מפגש עם רופא מרדים
במהלך ביקורך במרפאה הטרום ניתוחית תיפגש עם רופא מרדים אשר יסביר לך על תהליך ההכנה לקראת הניתוח שיטות ההרדמה הקיימות וסוג ההרדמה המתאים במיוחד עבורך.
הרופא יבצע הערכה רפואית, יעיין בבדיקות מעבדה, א.ק.ג, וצילומי רנטגן – לכן חשוב להביא עמך את כל תוצאות הבדיקות והמסמכים הרפואיים הרלוונטיים שברשותך. בהתאם לצורך יבוצעו לך בדיקות דם ודגימות  לאיתור זיהומים.
הרופא המרדים מתכנן באופן אישי את סוג ההרדמה המתאים לכל מטופל בהתאם למצבו הרפואי ולסוג הניתוח אותו הוא עומד לעבור. על מנת למנוע סיבוכים ובעיות במהלך הניתוח ולאחריו, יש חשיבות עליונה לכך שהמטופל ימסור מידע רפואי מדויק לגבי מחלות מהן סובל, טיפול תרופתי, ניתוחים  והרדמות קודמים כולל בעיות בהרדמה וכן בדיקות דם, רנטגן וכל אינפורמציה אחרת המצויה בידו.
במידה והנך נוטל נוגדי קרישה (לדוגמה קומדין, אספירין, קלקסן וכד'), אנא ציין זאת בפני המרדים לצורך קבלת הנחיות.
יודגש כי אין להפסיק תרופות אלו על דעת עצמך. הרופא ייתן מענה לשאלותיך ויסביר לך על תהליך ההרדמה והניתוח, הכאב הצפוי לאחר הניתוח, שיטות לטיפול בכאב לאחר הניתוח.
הפגישה עם צוות המרפאה הטרום ניתוחית הינה הזדמנות להעלאת שאלות הקשורות בתהליך הניתוח וההחלמה שלאחריו. הצוות עומד לרשותך וייתן מענה לכל שאלותיך.

מהי הרדמה ?
ההרדמה מהווה חלק הכרחי מהניתוח. בזמן הניתוח הרופא המרדים מטפל בכל מערכות הגוף ומשגיח על פעילותן התקינה. תפקידו העיקרי של הרופא המרדים הוא ליצור תנאים טובים לביצוע הניתוח הדרוש, תנאים של השריית שינה, ביטול תחושת הכאב ויצירת מצב של חוסר תזוזה מוחלט. הקשר עם הרופא המרדים נמשך גם לאחר סיום הניתוח בחדר ההתאוששות.

סוגי הרדמות
הרדמה מקומית נעשית ע"י הזרקת תכשירים בקרבת האזור המנותח. הרדמה זאת יוצרת חוסר תחושה באיזור קטן של הגוף שבו מתבצע הניתוח. בדרך כלל הרדמה זאת מתבצעת   ע"י המנתח עצמו.
הרדמה אזורית הרדמה של איזור גוף מסוים באמצעות הרדמת עצב שאחראי על איזור נרחב בגוף. המטופל נשאר ער אך לא סובל מכאב.
בהרדמה זו ניתן להשתמש בשתי שיטות:
הרדמה אפידוראלית והרדמה ספינלית
הרדמה אפידוראלית – חומר ההרדמה מוזרק לחלל העוטף את חוט השדרה ומשפיע על פלג הגוף התחתון.
הרדמה ספינלית – הזרקת חומר הרדמה ע"י מחט דקיקה לתוך נוזל חוט השדרה באזור הגב התחתון. חומר ההרדמה חוסם את העצבים האחראים על התחושה בפלג הגוף התחתון ומאפשרת ביצוע פעולות כירורגיות עד גובה החזה התחתון.

בעת הרדמה אזורית תתכן תחושת אי-נוחות, ירידה בלחץ דם ולחץ באזור ההזרקה. בסיום ההרדמה תמשך העדר תחושה והגבלה בתנועה של הגפים התחתונות לפרק זמן חולף. כמו כן לעתים רחוקות יופיעו כאבי ראש או כאבי גב שחולפים לאחר זמן מה. הרדמה אזורית מתבצעת בד"כ במצב ישיבה ובסיום הפעולה המטופל עובר למצב שכיבה. במידה ואין אפשרות לשבת, ניתן לבצע הרדמה אזורית בשכיבה על הצד.

הרדמה כללית הרדמה זו מביאה לחוסר הכרה כללי, חוסר יכולת לחוש כאב, לשמוע ולזכור דבר וכן העדר יכולת לנשום באופן עצמאי. חומרי ההרדמה כוללים חומר נגד כאבים, חומר הגורם לשינה וחומר הגורם להרפיית שרירים. את החומרים הללו ניתן לתת דרך הוריד או דרך מערכת הנשימה בצורה של גזים. לאחר ההרדמה כזאת יתכנו כאבי גרון ואי נוחות בבליעה, כאבי שרירים, בחילות והקאות. כל הנ"ל ניתנים לטיפול אך בד"כ חולפים.
לתשומת לבכם!!! לכל אחת מסוגי ההרדמה סכנות משלה ויתרונות משלה. לעיתים נעשים שילובים של סוגי הרדמה שונים. ההחלטה על סוג ההרדמה נעשית בהתאמה אישית על פי המצב הרפואי וסוג הניתוח ומותנה בהסכמת המטופל.

היערכות לקראת הניתוח

מסמכים ופריטים נדרשים ליום הניתוח ברשימה שלהלן, ריכזנו עבורך את רשימת המסמכים והפריטים בהם יש להצטייד טרם ההגעה לבית החולים. לנוחיותך סמן בריבוע ובצע מעקב.
תעודת זהות – כולל ספח
במידה והמנותח הינו קטין יש להצטייד גם בספח של אחד ההורים בו פרטי הילד
במידה ולמטופל יש אפוטרופוס יש להצטייד באישורים המתאימים(צו אופוטרופוס )
מכתב הפנייה מהרופא המנתח
מכתב מרופא משפחה הכולל הסטוריה רפואית וטיפול תרופתי קבוע
אישור ייעוץ מרופאים מקצועיים
תשובות מודפסות של בדיקות דם ו/או תרביות, צילומים, הדמיות,
א.ק.ג ובדיקות רלוונטיות לניתוח
טופס 17 או התחייבות מחברת הביטוח
טופס הסכמה להרדמה חתום, במידה ונמצא ברשותך
ככלל רצוי להביא עמך את כל המסמכים הרפואיים שברשותך למפגש במרפאה הטרום ניתוחית וכן ביום האשפוז. פריטים אלו חיוניים והכרחיים לצורך קליטה תקינה ומיטבית בבית החולים. יש להקפיד ולהצטייד בפריטים אלו.
חובה להגיע לניתוח עם מלווה

הכנה בבית לקראת הניתוח

לפניך הנחיות אותן חשוב להקפיד לבצע, על מנת להבטיח את בטיחותך במהלך ההרדמה והניתוח.
עליך להתרחץ ולחפוף את שיער הראש בערב שלפני הניתוח ולחזור על הפעולה בבוקר יום הניתוח (הנחיות מפורטות לרחצה לקראת הניתוח בהמשך.)

  • יש להימנע לחלוטין מגילוח אזור הניתוח, במהלך הימים לפני הניתוח.
  • יש להסיר לק מהציפורניים, איפור ותכשיטים. לא תתאפשר כניסה עם תכשיטים ופירסינג בכל אזור בגוף, גם אם מדובר בפירסינג הנמצא מחוץ לאזור הניתוח.
  • יש להגיע ליום הניתוח בצום לפי הנחיות הבאות :
שימו לב:  הנחיות אלו הם של הרופא המרדים בלבד, במידה והניתוח שלך דורש הוראות נוספות  לצום, יש לפעול על פי הנחיות הרופא המנתח
אוכל תקופת הצום המינימלית
מים שעתיים
חלב אם 4  שעות
תחליפי חלב אם (פורמולה) 6  שעות
חלב זר 6  שעות
ארוחה קלה, נוזלים צלולים  (מיץ ללא פיסות פרי, קפה או תה ללא חלב) 6  שעות
ארוחה כבדה (בשר, מזון מטוגן ו/או שומני, פורמולות המוזנות דרך צנתר קיבתי) 8 שעות
ניתן ללעוס מסטיק עד שעתיים לפני הניתוח. אם נבלע, יש להתייחס אליו כאל מזון מוצק.

טיפול תרופתי
נטילת תרופות קבועות: הרופא המרדים מחליט אלו מהתרופות ניתן להמשיך לקחת( גם ביום הניתוח למרות הצום) ואלו מהן יש להפסיק.  תרופות להסדרת קצב הלב, תרופות להורדת לחץ דם והורמונים: בד"כ יש לקחת עם מעט מים ביום הניתוח ובכפוף להוראות הרופא המרדים.

תרופות מסוג נוגדי קרישה כגון: ,MICROPIRIN COUMADIN או PLAVIX

יש להפסיק כשבוע עד 10 ימים לפני הניתוח ובהתאם להוראת הרופא.

תרופות הרגעה: לעיתים ירשום הרופא המרדים הוראה למתן תרופות הרגעה בערב הניתוח ו/או בבוקר הניתוח.

תרופות לטיפול בסוכרת: יש  לפעול בהתאם להוראות הרופא המרדים.

הכנה כללית

רחצה יסודית של הגוף ערב/בוקר הניתוח.

הסרת תכשיטים, סיכות ראש או פירסינג.

הסרת איפור כולל לק בציפורנים.

הסרת משקפיים או עדשות מגע.
שיניים תותבות- במידה וניתן יש להסירם ערב לפני הניתוח או ביום הניתוח.
אי הקפדה על מילוי הנחיות אלה עלול לגרום לעיכוב ואף לביטול הניתוח

יום הניתוח

א. קבלה משרדית לבית החולים לפני הניתוח
יש להגיע בשעה שנקבעה עם מזכירת המרפאה יום לפני הניתוח.
יש לעשות קבלה משרדית בדלפק המזכירות הנמצאת בכניסה לחדרי ניתוח (קומה 1 בבנין יולדות)
חובה להצטייד בכל המסמכים שפורטו לעיל.

ב.בחדר הקבלה של חדר הניתוח

האחות תקבל את פני המטופל ומשפחתו, תשוחח עמו על מצבו הרפואי,התפקוד היום-יומי ומידע אודות משפחתו הקרובה. האחות תצייד את המטופל בפיג'מת בית חולים, תכין תגית זיהוי על היד, תבצע  בדיקת לחץ דם, חום, בדיקת סוכר לפי הצורך ולעיתים תיתן טיפול תרופתי בהתאם להנחיות הרופא. בשלב זה מומלץ להסיר מכשירי שמיעה, איברים תותבים, משקפיים, עדשות מגע, ולהפקידם בידי בני המשפחה. כמו כן, ציודך האישי יישאר אצל מלוויך במהלך הניתוח וההתאוששות עד קבלת החדר במחלקה.

בית החולים אינו אחראי על אובדן או נזק שייגרם לחפצים אישיים.

לאחר הקבלה תונחה להמתין במחלקת הקבלה הסמוכה לחדר הניתוח, שם תשהה עד לכניסה לחדר הניתוח.
סדר הכניסה לחדר הניתוח נקבע על פי החלטת הרופא המנתח.
הרופא המרדים מתקין עירוי נוזלים לווריד. בחדר הקבלה נעשות בד"כ גם פעולות גילוח האזור המנותח וסימון איזור הניתוח ע"י הרופא המנתח.

ג. בחדר הניתוח

לחדר הניתוח נכנס המטופל מלווה בד"י צוות חדר הניתוח רופא, סנטרי והמרדים. על הניתוח: המטופל מקבל חמצן ומחובר למוניטור אשר מודד באופן רציף לחץ-דם, דופק, ריכוז חמצןם ומציג תרשים א.ק.ג.. מדדים אלו נבדקים גם בהתעוררות וההתאוששות לאחר הניתוח, בנוסף למתן תרופות לשיכוך כאבים.

ד.מהלך הניתוח

בזמן הניתוח בני משפחתך והמלווים במתחם המתנת המשפחות. מלוויך להתעדכן על שלבי הניתוח, החל ממועד כניסתך לחדר הניתוח, שהייה בהתאוששות וחזרתך למחלקת האשפוז, באמצעות המסכים המוצבים במתחם המתנת משפחות.
בתום הניתוח יעדכן הרופא המנתח את בני משפחתך על מצבך.

ה. בתום הניתוח

התאוששות ואשפוז במחלקה
בתום הניתוח הועבר למחלקת התאוששות הסמוכה לחדר הניתוח
לצורך מעקב וטיפול לאחר הליך ההרדמה והניתוח, המטופל ממשיך לקבל חמצן דרך מסכה, ומחובר למוניטור למעקב אחרי פעולות הלב, לחץ דם, דופק וריכוז חמצן בדם. בהתעוררות מההרדמה לחוש יובש בפה, צימאון, קור, בחילות וכאב. המטפל ידאג להרטיב את השפתיים, לכסות בשמיכות ולתת טיפול תרופתי מתאים לבחילות ולכאב, לפי הוראות הרופא המרדים.

* הורים-  הורה אחד יכול למחזק ילדם במשך כל זמן שהייתה במחלקת התאוששות .
בסיום הליך ההתעוררות מההרדמה, הועבר למחלקת האשפוז בליווי איש צוות. שחרור המטופל מחדר ההתאוששות בחזרה למחלקת אשפוז תעשה על פי הרופא המרדים כאשר מצב המטופל יציב.

אשפוז במחלקה לאחר הניתוח

עם הגעתך למחלקה תתקבל ע"י אחות לצורך טיפול והמשך מעקב. תקבל הסבר והדרכה על סדרי המחלקה, והליך האשפוז לכל שלביו. מספר ימי האשפוז לאחר הניתוח תלוי בסוג הניתוח ובנתונים אישיים כגיל, מצב בריאותי וקצב ההחלמה מהניתוח. מלווים מורשים לבקר בימים האשפוז. על הלילה מלווה אחד מורשה בסמוך למיטת המטופל. עם זאת, חשוב לזכור כי המנוחה לאחר הניתוח הנה חשובה וחיוניה. בתנאי לצורך, ובהתאם חושותיך, ניתן לבקש מעט בביקורים. לאחר מעקב רפואי וסיעודי מצבך. בנוסף ובהתאם לצורך, יעורבו בטיפולך אנשי מקצוע מתחומים נוספים כגון פיזיותרפיסטים, דיאטניות ועוד, במטרה לספק מענה כולל לצרכיך לאחר הניתוח. כמו כן, ניתן לפגוש עובדת סוציאלית בתנאי הצורך. לתיאום פגישה, אנא פנה לצוות המטפל.

שחרור מבית החולים
במעמד שחרורך מהמחלקה תקבל הדרכה ע"י האחות בנושאים הבאים:

  • טיפול תרופתי
  • טיפול בכאב
  • פעילות פעילות
  • טיפול בטיפול ניתוח
  • תזונה
  • בדיקות
  • המשך מעקב וטיפול

וכמו כן תצויד במכתב שחרור רפואי וסיעודי, ובהתאם לצורך במרשמי המשך. מומלץ לצרף בן משפחה או מלווה לקבלת הדרכה לקראת השחרור.

במידה ומופיעים אחד או יותר מהסימנים הבאים :

  • חום גוף מעל 38 מעלות צלזיוס
  • אודם, נפיחות ורגישות סביב החתך הניתוחי
  • הפרשה מרובה מאזור החתך הניתוחי, הופעת דימום

יש לפנות למיון

צוות מחלקת חדר ניתוח  מאחל החלמה מהירה ובריאות איתה !