מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
הפרעה באנזימי כבד- Elevated Liver Enzymes

מהו הכבד?

הכבד הוא אבר חיוני ברום הבטן מימין. כשמו כן הוא- האבר הגדול והכבד ביותר בגוף האדם.

לכבד תפקידים חיוניים רבים: הפרשת מלחי-מרה המסייעות לעיכול וספיגה תקינה של שומנים, ייצור חלבונים, פירוק רעלנים, שמירה על איזון ברמות הסוכר בדם ועוד. פגיעה משמעותית בכבד יכולה לשבש את תפקודו עם פגיעה נלווית בתהליכים אלו, ובמקרי קיצון אף להוביל לסכנת חיים.

מהם התסמינים?

מחלת כבד עלולה להתבטא בתסמינים כגון צהבת, נטייה לגרד מוגבר, שינוי בצבע היציאות, או לחילופין בתסמינים לא ספציפיים כגון חולשה, עייפות או כאב בטן עמום.

במקרים רבים עולה החשד למחלת כבד באופן אקראי- כאשר מתגלים אנזימי כבד מוגברים בבדיקות דם שבוצעו מסיבות אחרות לגמרי. במידה ומדובר בעלייה משמעותית או ממושכת באנזימי הכבד, יש לוודא כי לא מדובר במחלת כבד כרונית.

מומלץ ראשית להתייעץ עם רופא הילדים לגבי מידת חומרת ההפרעה והצורך בייעוץ נוסף.

כיצד מתפתחת מחלת כבד?

הסיבות להתפתחות מחלת כבד הינן רבות ומגוונות, וכוללות בין השאר:

  • מחלות זיהומיות- וירוסים שגרתיים כגון CMV או EBV המוכרים כוירוסים שגורמים ל"מחלת הנשיקה", או הפטיטיסים (מסוג A,B,C)
  • מחלות מטבוליות עם פגיעה נלווית בכבד; מחלה אוטו-אימונית (בה הגוף "מתבלבל" ותוקף את עצמו); מומים מולדים; ואף גידולים.

איזו מחלה היא הנפוצה ביותר?

מחלת הכבד הנפוצה ביותר כיום בעולם היא מחלת כבד שומני (NAFLD). הסננת שומן לתוך הכבד עלולה לגרום לתהליך דלקתי בתוך רקמת הכבד, שמנסה מצידו (ללא הצלחה) לסלק את השומן.  התהליך הדלקתי גורם להצטלקות הדרגתית של הרקמה (פיברוזיס).  במחלה קשה, התהליך הדלקתי עלול להוביל להחלפת מירב רקמת הכבד הבריאה ברקמת צלקת- עד כדי שחמת הכבד (צירוזיס).  לרוב מדובר בסיבוך של השמנה אך לא בהכרח- ניתן למצוא כבד שומני גם בקרב אנשים רזים.

צהבת ביילודים

בעוד שברוב המקרים צהבת בתינוקות הינה קלה וחולפת מעצמה ללא צורך בהתערבות, צהבת ממושכת בילוד דורשת בירור מקיף, שכן במקרים מסוימים היא עלולה להצביע על מחלה משמעותית כגון: זיהום תוך-רחמי, בעיות אנטומיות מולדות של הכבד ודרכי המרה, מחלה של חסימת דרכי מרה או מחלת כבד מטבולית (פגם בחילוף החומרים בגוף) מולדת.

אבחנה וטיפול

בירור למחלת כבד מתחיל בשיחת פנים מול פנים לגבי תסמינים ספיצפיים, ההיסטוריה הרפואית של הילד, היסטוריה רפואית משפחתית רלוונטית, ובדיקה גופנית.  מעבר לאמצעים פשוטים אך חשובים אלו, לעיתים קרובות יש צורך בבדיקות עזר כגון בדיקות דם, בדיקות הדמייה ובמידת הצורך ביופסיית כבד.

בילדים עם מחלת כבד כרונית נדרש מעקב מתמשך, לעיתים במשך שנים ולעיתים אף לכל החיים.  המעקב כולל ניטור קפדני של מצב הכבד העדכני והערכת תפקודו, מניעת סיבוכים, טיפול ספציפי למחלת הכבד המאובחנת במידה וקיים, המלצה על דיאטה מותאמת, והמלצות כלליות לאורח חיים בריא.