מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
ניתוח שחזור רצועה צולבת – ACL

מהו ניתוח שחזור רצועה צולבת?

שחזור רצועה צולבת הוא ניתוח שמספק למנותח את היכולת לחזור לפעילות מלאה. הרצועה הצולבת הקדמית היא אחת מהרצועות העיקריות המספקות לברך יציבות בתנועה. בניתוח מבוצע שיחזור של הרצועה הצולבת בעזרת גיד שנלקח מאזור הברך. ניתן להשתמש בגידים משרירי הירך האחוריים – ההמסטרינגס, חלק מגיד השריר הארבע ראשי המתחבר לפיקה או שליש אמצעי של גיד הפיקה בין הפיקה לשוק. ניתוח שחזור רצועה צולבת מבוצע היום בתדירות גבוהה לאותם מטופלים שסובלים מקרע ברצועה הצולבת וסובלים מחוסר יציבות בברך באופן שמקשה עליהם לחזור לפעילות אותה היו רוצים לבצע.

איך ומדוע נקרעת הרצועה הצולבת?

הרצועה הצולבת הקדמית נקרעת לרוב בעת תנועה סיבובית של הברך. לרוב עצם השוק נשארת במקומה ועצם הירך מסתובבת עליה קח שנוצר מתח גדול ונקודתי על הרצועה הצולבת הקדמית. מתח זה גורם לקרע של הרצועה הצולבת הקדמית.

מה הסימנים לקרע ברצועה הצולבת?

לרוב חשים כאב עז מלווה בתחושת "קליק" או לחילופין תחושה של "קריסה" של הברך. נפיחות בברך יכולה להופיע מידית או לאחר מספר שעות. קרע ברצועה הצובת הקדמית יגרום לקושי בפעילות, תחושת חוסר יציבות ומטופלים שמתארים כי אינם יכולים "לסמוך" על הברך בעת ביצוע פעילות.

כיצד ניתן לאבחן קרע ברצועה הצולבת?

ניתן לאבחן ראשונית חשד לקרע ברצועה הצולבת הקדמית בבדיקה ע"י אורטופד המומחה בפציעות ספורט. בבדיקה מבוצעים מספר מבחנים שבודקים את יציבות הברך. במידה ומאובחנת חוסר יציבות ישנה סבירות גבוהה כי קיים קרע ברצועה הצולבת הקדמית.

בדיקת ההדמיה המתאימה ביותר לאבחון קרע ברצועה הצולבת הקדמית היא בדיקת MRI. בבדיקה זו ניתן להתרשם מקרע שלם או חלקי ברצועה הצולבת הקדמית וכן מפגיעות נלוות נוספות כקרע במניסקוס, פגיעות סחוסית ופגיעות בעצמות מפרק הברך.

איך מטפלים בקרע ברצועה הצולבת?

ניתן לטפל בקרע ברצועה הצולבת הקדמית באופן שמרני וכן באופן ניתוחי.

חשוב לציין כי אין הכרח לנתח במצב של קרע ברצועה הצולבת הקדמית. יש לקחת בחשבון כי לעיתים קרובות מטופלים שלא ינותחו יתקשו לחזור לפעילויות ספורטיביות בעלות אופי סיבובי לברך כדוגמת, כדורגל, כדורסל, סקי…

במסגרת הטיפול השמרני יבוצע טיפול פיזיותרפי אינטנסיבי בו יחוזקו כל המייצבים הדינמיים של הברך. ניתן לשלב בטיפול השמרני גם זריקות PRP לברך בייחוד במצבים של קרעים חלקיים ברצועה הצולבת הקדמית.

הטיפול הניתוחי המקובל היום הוא שחזור הרצועה הצולבת הקדמית. השתלים בהם משתמשים היום לשחזור רצועה צולבת קדמית הם מגידי המסטרינגס או מגיד הפטלה או מגיד הארבע ראשי או שתל מתורם חיצוני. חשוב לציין כי התוצאות התפקודיות בכל השתלים הנ"ל מצויינות וכי מה שחשוב בעיקר היא הטכניקה הניתוחית המועדפת על המנתח.

במהלך הניתוח לאחר הכנת השתל מתבצע ניקוי של הרצועה הקרועה, השתלת השתל בברך וקיבועו במתח תקין. הניתוח מבוצע כיום בגישה ארתרוסקופית בה לא מבוצעת פתיחה של מפרק הברך אלא ניתוח דרך שני חתכים קטנים בקדמת הברך.

שיקום לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת:

השיקום הינו חלק מהותי מאוד בטיפול בשחזור הרצועה הצולבת הקדמית. השיקום מבוצע בצורה הדרגתית ובליווי פיזיותרפיסט. זמן חזרה לפעילות ספורטיבית מלאה לאחר ניתוח הינו 8-9 חודשים.