מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
צנתר מרכזי פיק ליין PICC LINE

מהו פיק ליין ?

צנתר מרכזי מסוג פיק ליין מורכב מצינורית ארוכה, דקה וגמישה המוחדרת לתוך אחד הוורידים הגדולים של אמצע הזרוע. חלקה המרוחק של הצינורית מגיע לווריד מרכזי גדול לפני הכניסה לעלייה הימנית של הלב. חלקו הגלוי של הצנתר בולט על פני העור ובקצהו פקק. בצנתר נתיבי יציאה (לומן), אחד או שניים בהתאם לסוג הטיפול. לכל נתיב ניתן לחבר עירוי או מזרק. בקצה החיצוני של כל נתיב קיים פקק מיוחד ועליו סגר בטיחותי שאינו מאפשר זרימה של נוזל החוצה. הצנתר מספק גישה קלה ונוחה לווריד על מנת לקבל טיפולים לאורך זמן (שבועות עד חודשים). דרכו ניתן להחדיר נוזלים, תרופות, דם ומרכיביו וכן לקיחת דגימות דם (למעט תפקודי קרישה). בנוסף, הכנסת הצנתר חוסכת את אי הנעימות בדקירות חוזרות בוורידי הידיים וכן מאפשרת המשך טיפול במסגרת ביתית.

הכנות לפני הכנסת הצנתר

על הרופא המפנה למלא הפניה לפעולה. יש לבצע בדיקת תפקודי קרישה + ספירת דם. מטופלים הנוטלים מדללי קרישה יקבלו הוראות מהרופא המפנה וכמו כן יעדכנו את צוות היחידה לרדיולוגיה פולשנית לפני מתן התור. יש ליידע את צוות היחידה לרדיולוגיה פולשנית באם קיימת רגישות ליוד/ אלרגיה/ אסטמה. לנבדקים עם רגישויות אלו תידרש הכנה מיוחדת יום לפני ביצוע הפעולה יש לדאוג לסידור כספי (טופס 17).

ביום הפעולה

  • יש להתקלח בבוקר הפעולה וללבוש בגדים נקיים כדי להפחית את הסיכון לזיהום.
  • מומלץ להגיע עם מלווה.

תהליך הכנסת הצנתר

הצנתר מוכנס על ידי רופא רדיולוג ביחידה לרדיולוגיה פולשנית במחלקת הדימות (מכון הרנטגן). הפעולה מתבצעת בהרדמה מקומית ובתנאים סטריליים. דקירת הוריד מתבצעת בהכוונת אולטרא סאונד ושיקוף. חלקו החיצוני של הצנתר נשאר מחוץ לגוף ומוצמד לעור בחבישה סטרילית ייעודית. התהליך אינו נמשך זמן רב ולרוב אינו גורם כאב. ייתכן ובהמשך תחוש כאב קל ולחץ בזרוע. אם תזדקק תוכל לבקש תרופה לשיכוך כאבים. ניתן להשתמש בצנתר מיד לאחר החדרתו.

הטיפול בצנתר

על מנת לדאוג לפעולה תקינה ואספטית (סטרילית למניעת זיהומים) של הצנתר ולמנוע את סתימתו, יש לשטוף אותו בהפרין מדולל (חומר ממיס קרישי דם) המוזרם לצנתר באמצעות מזרק. יש לבצע זאת באופן סדיר אחת לשבוע בסיום מתן נוזלים (לפני סגירת הצנתר) או אחרי לקיחת דמים (לפני סגירת הצנתר). כמו כן, יש להחליף באופן סטרילי מדי שבוע את התחבושת החיצונית והפקקים המחוברים לקצה נתיבי הצנתר, כדי להפחית את הסיכון לזיהום מקומי. יש להימנע מהרטבת החבישה בעת המקלחת. ניתן להשתמש בניילון נצמד ולעטוף בצורה הרמטית את הזרוע שבה ממוקם הצנתר. אם נרטבה התחבושת, יש לבקש מהצוות להחליפה. כל הפעולות הללו יתבצעו בצורה סטרילית אך ורק ע”י הצוות המטפל.

בעיות אפשריות

זיהום

במקום כניסת הצנתר לווריד או מסביב לו עלול להתפתח זיהום. כיצד תזהה זיהום? אם האזור אדום, רגיש, חם, נפוח או דולף, או אם חום הגוף עולה, יש לדווח על כך לצוות המטפל. אם אתה חש כאב חדש, כאב במגע, חום או נפיחות בזרוע שבה  ואתה חש צמרמורות, עליך לפנות 38֔ מושתל הצנתר, או אם חום גופך עולה על  מיד לביה”ח.

קרישי דם

יתכן שיווצר קריש דם (טרומבוזה) בווריד, בקצה הצנתר ובתוך הנתיבים ולכן חשוב לשטוף את הצנתר בסיום הטיפול או בסיום לקיחת הדם. אם העירוי אינו פועל, ייתכן שיש חסימה. במקרה זה יש לפנות מיידית לצוות המטפל.

שבר או חתך בצנתר

חשוב לשמור שהצנתר לא ייחתך או ייקרע. אין להשתמש במספריים בקרבת הצנתר. אם נפגע הצנתר ויש בידך סגר בטיחותי (clamp) שאינו משונן, השתמש בו מעל מקום הקרע. וודא כי הסגר הנמצא על נתיבי הצנתר- סגור. אחר כך צור מיד קשר עם הצוות המטפל, שכן ייתכן ויהיה צורך להסירו. אם אין בידך סגר בטיחותי, יש לוודא שהסגר סגור מעל מקום הקרע ולפנות מיד לצוות המטפל.

היפרדות הפקק שבקצה הצנתר

חשוב להקפיד שהפקק המחובר לקצה הצנתר מוברג היטב. אם הוא התנתק מקצה הצנתר, בדוק שהסוגר הבטיחותי (clamp) סגור במקום המיועד לכך, נקה את קצה הצנתר בפד סטרילי הטבול בתמיסת חיטוי והנח פקק נקי (דאג שיהיה לך פקק סטרילי חלופי). אין להשתמש בפקק שהתנתק.

נפיחות בצוואר ובזרוע בה נמצא הצנתר

במידה ומתפתחת נפיחות בזרוע, ביד ובצוואר בצד בו נמצא הצנתר פנה במהירות לצוות המטפל.

יציאת הצנתר באופן מלא או חלקי ממקומו

עליך לזכור שמקום מוצא הצנתר על פני העור חייב להיות נקי, חבוש ומהודק לגוף כדי שלא יזוז בחופשיות. אם הצנתר יצא במלואו, עליך ללחוץ על מקום פתח היציאה בפד טבול בווזלין במשך  דקות ולפנות מיד לצוות המטפל (כדאי להביא את הצינורית שנשלפה לצוות המטפל, לבדיקת שלמותה). אם הצנתר יצא בחלקו, פנה מיד לצוות המטפל. כדי למנוע את יציאתו, יש להקפיד על קיבועו לזרוע.

כיצד מוסר הצנתר?

בתום הטיפול מסירים את הצנתר באמצעות משיכתו בעדינות החוצה ובדיקה כי הצנתר יצא בשלמותו. ההליך אינו מכאיב ונמשך מספר דקות בלבד. הצנתר מוצא ע”י הצוות המטפל בלבד!

מקרים המחייבים פנייה דחופה לצוות המטפל או לחדר מיון הקרוב אל ביתך:

  • חום מעל 38 מעלות
  • קוצר נשימה
  • כאב מקומי, אודם ונפיחות בזרוע שבה הוכנס הצנתר.
  • חשד לסתימת הצנתר.
  • יציאת הצנתר ממקומו באופן חלקי או מלא.
  • קרע בצנתר.